The Fixers
Veel organisaties gebruiken een zogenaamd PPM Proces (Project- en Portfoliomanagement). Maar het blijft lastig om deze complexiteit uit te leggen aan de eigen medewerkers. Zo ondervonden ook de mensen van P-Direkt, de centrale personeelsorganisatie van het Rijk.
Tijdens de brainstorms voorafgaand aan het spelontwerp werden plaatjes getoond van het proces, een zogenaamd proces en functie matrix. Al snel moesten we denken aan een groot gebouw en aan games zoals Fallout Shelter bij het zien van die plaatjes.
The Fixers is een eventgame geworden voor max. 20 spelers waarbij iedereen in een zogenaamde ondergrondse stad woont. Neo Den Haag is een stad in het Oosten van het land, nadat het Westen onbewoonbaar is geworden door de stijging van de zeespiegel. In de stad moeten de diverse ‘Fixers’ vanuit hun eigen rol en hun eigen etage werken aan twee dingen; 1. het blussen van brandjes in de verschillende ruimtes en 2. het doorgeven van koffertjes via een ingewikkeld buizenstelsel door de hele stad heen. Als dat laatste lukt dan zullen er ook minder brandjes ontstaan in de stad. Kies je ervoor om te gaan blussen of strategisch te werken aan de grotere oplossing is waar dit spel continu om draait.