Uitleg over Willemijn wel / niet opstappen:

Spelers ontvangen tijdens het spelen van de game XP (Experience Points). Via een oplopende schaal kan XP leiden naar een zogenaamd level-up voor spelers. In het menu kunnen spelers zien wat hun huidige level is en hoeveel XP ze nog nodig hebben om level-up te gaan.

XP verdienen spelers door:

  • Keuzes te maken tijdens de gebeurtenissen in een verhaallijn.
  • Documenten te archiveren (de titel of metadata maakt niet uit, de speler krijgt altijd XP)
  • Kleine dingen te doen, zoals koffie-automaat eens te gebruiken enz. Dit levert maar heel weinig XP op, maar is bedoeld als kleine prikkel om de speler een klein beetje te verleiden niet te snel door de spelwereld te haasten en te genieten van de fun van het spel.

Als de speler level 5 of hoger heeft bereikt aan het einde van de game, dan mag Willemijn van Wanten aanblijven als president.

Als de speler level 4 of lager heeft bereikt aan het einde van de game, dan stapt op Willemijn van Wanten op als president.

NB: Het kan zijn dat spelers hier analogieën trekken met de werkelijke politieke situatie (of verleden) in Nederland. Dit is geenszins de bedoeling. Het spel en verhaal is puur fictief. Het gaat om de mogelijke effecten van een goede informatiehuishouding niet om politieke effecten.

Nabespreking na afsluiten van de game

Tip voor de spelleider: geef geen oordeel tijdens de nabespreking. Stel open vragen en laat spelers hun eigen conclusies trekken. Je kunt eventueel afsluiten met het maken van een vervolgafspraak (bijv. een DMS-training voor het team).

Hieronder volgen een aantal vragen die je kunt gebruiken. Dit is geen afvinklijstje, laat het gesprek op een vloeiende manier lopen.

Gebruik de keuzes uit de verhaallijnen om daarna iedere keer te vragen; “Wat zegt dit over jou? Over dit team? En waarom zou je het in het echt anders (of hetzelfde) aanpakken? Wat is het verschil?” Je kunt eventueel hier de documenten benoemen uit de pagina’s hiervoor.

Zoom in op het belang van de keuze van wel / niet archiveren. Je zult merken dat er vrijwel altijd interpretatieverschillen zijn waarom iets wel of niet gearchiveerd zou moeten worden.

Zoom in op het geven van titels en metadata. Wat leren we uit deze oefening? Wat is er nodig om dit in de toekomst beter te doen? Maak concrete afspraken voor het vervolg.

Veranderde er iets aan de keuzes bij de spelers toen het spannender werd? Of toen men meer nieuwsgierig werd naar het verhaal? (verhaal = metafoor voor maatschappelijke impact / ambtelijk vakmanschap)

Kun je iets zeggen over interpretatieverschillen en de manier waarop informatie, kennis en standpunten worden uitgewisseld in dit team?

Wanneer kwamen jouw individuele keuzes onder druk te staan door de meningen van anderen uit het team? En als je het team niet hebt betrokken bij jouw keuze, dan is de vraag waarom niet?

Welke situatie uit het spel vind je het meest herkenbaar? Kun je een soortgelijk voorbeeld geven van een situatie op de werkvloer?

De afsluitende vraag: Wat blijft je van dit spel het meest bij? Wat vertel je straks tegen je collega’s (of je familie of vrienden?)

Veel succes en vooral heel veel plezier met het begeleiden van Strijd voor de Tijd!

TERUG NAAR BEGINPAGINA