Bio – Marthijn de Blaeij
Hoi ik ben Marthijn; Creatieve denker, enthousiasteling en verhalenverteller.
Al mijn hele leven ben ik bezig met fantasievolle omgevingen te bedenken en vorm te geven. Dat begon op jonge leeftijd al met Lego en potlood. Ik maakte de meest fantastische ruimteschepen met daarin kleine ruimtescheepjes, rijdende kastelen en geheime pirateneilanden vol met schatten.
Na de HAVO ging ik daarom de HTS doen om uiteindelijk architect te kunnen worden, zo was de gedachte. Dat liep even anders. Op de HTS kon ik mijn creativiteit niet kwijt en dook daarom vooral op mijn grote passie: Scouting. Toffe buitenspellen en thema’s bedenken!
Met scouting in het achterhoofd en het lonkende internationale avontuur schreef ik me in als Beroeps Bepaalde Tijd bij de geneeskundige dienst van de Landmacht. Je zou het niet zeggen maar het leger is een uitermate goede plek om creatief te zijn. Je komt iedere keer weer in nieuwe spannende situaties terecht, die je ter plekke maar even snel moet oplossen. In die tijd ben ik ook 6 maanden naar Bosnië geweest onder de vlag van SFOR. Ik mag mezelf daarom ook veteraan noemen.
Tijdens mijn diensttijd volgde ik in de avonduren een nieuwe studie; Bedrijfskunde aan de Hanze Hogeschool in Groningen. Aan de hand van zogenaamde Action-learning opdrachten onderzocht ik hoe de bedrijfsvoering van het leger geregeld was en welke overeenkomsten er zijn met commerciële bedrijven. De studie sloot ik af met een scriptie over talentmanagement, wat beloond werd met een 8.
In de jaren daarna werkte ik bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Eerst als beleidsmedewerker en later als adviseur bedrijfsvoering. In die periode heb ik veel geleerd over hoe de overheid werkt. In 2010 ontmoette ik Yuen-Yen Tsai en zij was bezig om serious gaming op de kaart te zetten binnen de overheid. Ik vond dat heel tof en volgde haar voorbeeld. Deed een opleiding gamedesign aan de TU Delft en ging games maken en begeleiden binnen het Rijk. Dat heb ik in de periode tot 2018 met veel plezier gedaan. Games over Europese samenwerking, Onboardinggames en Crisismanagement games.
De afgelopen jaren doe ik waar mijn hart al mijn hele leven naar verlangt. Het bedenken en maken van toffe fantasievolle omgevingen die professioneel ingezet kunnen worden. In de kern maak en begeleid ik (video-)games die door mijzelf ontworpen zijn op een licht nerdy thematiek. Hiermee help ik bedrijven en organisaties om meer 21ste eeuw stijl te leren op persoonlijke emotionele motivaties.
De wereld kan wel wat meer toffe heroïsche avonturen gebruiken.